Mācību popularizēšana darbinieku vidū jeb iekšējais mārketings satura izveidē

Iepriekšējā rakstā minēju, ka uzņēmuma iekšējās mācības ir izdevušās tad, kad tās nav tikai kā obligāts darba pienākums, bet gan tiek veiktas ar prieku. Jautājums, kā to panākt?

Šajā situācijā ir jārod atbildes uz vairākiem svarīgiem jautājumiem:

  • Ko darīt, lai darbinieks vēlētos iziet šīs mācības?
  • Kā panākt to, lai, atverot kursu, darbinieks to arī izpildītu līdz galam un pielietotu jaunās zināšanas?
  • Kā šo procesu padarīt interesantāku?
  • Kā saglabāt motivāciju turpināt mācīties?
  • Kā noturēt uzmanību arī uz nākamajiem e-kursiem?

Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, talkā nāk iekšējā mārketinga līdzekļi, kas, pretēji tam, kā tas mārketinga vidē ir pierasts, saturu popularizē nevis ārpus uzņēmuma, bet gan iekšēji sava uzņēmuma ietvaros.

Svarīgi ir atcerēties par darbinieka motivēšanu mācību izpildei, ko var panākt gan ar interesantu mācību saturu, gan ar iekšējo komunikāciju.

Viens no motivācijas veidiem ir interesants kursa dizains vai citi aspekti, kas pievelk darbinieku. E-mācību izstrādes uzņēmumi mēdz arī iesaistīt savus klientus e-kursu izveidē, piemēram, ierunājot mācību skaņu celiņu. Darbinieki tiek aicināti uz kastingu, kura rezultātā tiek izvēlēts noteikts skaits cilvēku, kas ierunās skaņu celiņu. Tas padara kursa izpildi vēl interesantāku gan attiecīgajiem cilvēkiem, kuri paši ir ierunājuši kursu, gan arī pārējiem, kuri grib dzirdēt, kā kolēģiem tas ir izdevies. Šādā veidā e-kursam tiek dota papildus vērtība.

Kā vēl viens iekšējā mārketinga resurss, kuru veido e-mācību izstrādes uzņēmumi, ir e-kursu tīzeri kā īss video, parādot, kas tiks apgūts ar šo e-kursu. Tas sasaistās ar kampaņveidīgu mācību stratēģiju, kurā ir svarīgi saprast, kā sākt runāt par gaidāmajām mācībām, kā tām sagatavot, tālāk ir pats mācību process un nemazāk svarīgs ir laiks pēc mācībām un tas, kā saglabāt šīs jauniegūtās zināšanas.

Jau iepriekšējā rakstā plašāk runāju par spēļošanu, kuru nepieciešams pieminēt arī iekšējā mārketinga sakarā. Tai ir standarta tehniku saraksts – punkti, nozīmītes, līderu saraksts, stāsti utt. – no kurām uzņēmumam ir jāizvēlas atbilstošākās tehnikas, kas darbiniekam varētu patikt un liktu aizmirst, ka viņš strādā vai mācās, bet drīzāk izbaudītu šo procesu.

Lielu lomu spēlē uzmanības iegūšana un sajūta, ka es varu kļūt par labāko, mani var nominēt par veiksmīgāko, pie manis var nākt ar jautājumiem – tas viss motivē cilvēku. Šīs personas kļūst par “aktīvajiem aģentiem”, kuri sludina tālāk citiem to, cik veiksmīgas ir mācības.

E-mācības un jauktā tipa mācības ir iespējams izveidot ļoti interesantas un pielāgot attiecīgajai darbinieku grupai arī ar klātienes mācībām. Iesaistot pašus darbiniekus mācību programmu izveidē un pasniegšanā, varat veicināt to, ka jauniegūtā informācija paliks atmiņā.

Nākamajā rakstā aplūkošu iekšējā mārketinga iespējas mācību popularizēšanā darbinieku vidū caur dažādiem komunikācijas veidiem.

Šis raksts ir tapis sadarbībā ar SIA INTEA: www.intea.lv.

Maija Dobele

Organizāciju attīstības konsultante
Blend Consulting / INTEA OTS

Leave a Reply